Buktvaktare

 

Ibland är det skönt att bara gå på bio, se någon derp-komedi (läs: hjärndöd action/komedi) och lämna resten av livet och dess bekymmer bakom sig för ett par timmar. Eller åtminstone i 90 svalkande minuter. Då jag sovit dåligt senaste tiden och haft en del bekymmer (som dock håller på att lösa sig nu) var det extra skönt att kunna göra det just idag, speciellt som jag hade tillräckligt med SF Bio-poäng för att få biobiljetten ”gratis” (det är som pant; se filmer, köp snask i kiosken, få återbäring, typ) och därmed slippa betala för denna förmodade halvsunkiga vrak till eskapism. Dock var den lite bättre och roligare än jag hade förväntat mig – vilket dock inte säger så jättemycket då förväntningarna var långt under havsytan. Den hade lite mer anknytning till originalserien också, vilket var ett plus. Det skämtades lite om det också vilket också höjde anseendet något. Men all in all så var det väl ändå en 5/10-film. Ok, men inte mer än så. Sevärd, en gång, eller en söndag då du har grov bakisångest. Annars är det ingen filmupplevelse att spara till filmkvällarna.

 

 

Någonting annat som glädjer mig något så enormt är att Lorde bekräftat att hon ger sig ut på världsturné – och att hon kommer hit till Europa i höst! Inte nog med att hon spelar på Roskildefestivalen i sommar så kommer hon även till Stockholm i höst, närmare bestämt den 17:e oktober då hon spelar på Globens Annex! Där har jag sett band som Kent, Placebo och Glasvegas. De sistnämnda har jag till och med filmbevis på (ni kan skymta mig vid 1:58 ungefär, längst till vänster):

 

 

I alla fall! Efter att jag upptäckte henne långt innan någon ens reagerade på om jag nämnde artistnamnet Lorde genom Tumblr och hennes dåvarande enda alster ”The Love Club EP” (där sedermera hitsingeln ”Royals” fanns med i sin originalform) försökte jag sprida hennes geni så gott det gick. Fick dock väldigt lite gehör. Ingen brydde sig. Men jag såg storheten redan från början. Fortsatte skriva och pusha hennes material så gott jag kunde. Kulturbloggen var ju faktiskt en perfekt plattform för att göra så, men folk tycks inte så öppna för det nya och okända fören alla andra också är det (och något skivbolag sagt åt dem att gilla det). Fast tillslut hann tiden ikapp mig och mitt förtroende för Lorde och hon fick det världserkännande jag så länge väntat på (ungefär ett och ett halvt år senare – men ändå. Bättre sent än aldrig!) – dock fick jag åka till NYC för att få se henne live då hon inte bokades här över huvud taget. Hoppades på festivaler om inte egna konserter. Men inget hände. Jag önskade henne till Roskilde, Bråvalla och Way Out West. Men nä. Istället fick jag som sagt åka ”over the pond” för att under fyra dagar besöka MoMA, Guggenheim och en av de vackraste kyrklokaler jag har sett! Därifrån skrev jag denna konsertrecension – som jag gav 4/5 för att jag ville se mer utav henne, se henne utvecklas. Här är några bilder från den resan:

 

 

Här spelade @lordemusic idag! Det var fint!

A post shared by Linou Gertz (@gertzy) on

Väldigt fin lokal! Som en blandning av Uppsala domkyrka och Dramaten.

A post shared by Linou Gertz (@gertzy) on

Under "Royals" släpptes det ut ballonger!!!

A post shared by Linou Gertz (@gertzy) on

A post shared by Linou Gertz (@gertzy) on

 

Spelade också in framförandet utav ”400 Lux”:

 

 

Även om det var fantastiskt att gå längs 5th Ave som en världsvan aristokrat ska det bli ännu mer spännande att få uppleva hennes speciella stil (som hon inspirerats av sin moder, som är poet) på hemmaplan. Med ännu fler låtar i ryggväskan. För hur bra debutalbumet än må visade sig vara så är det alltid kul med ”det svåra andra albumet” och med Green Light bådar det väldigt gott! Albumsläpp om en vecka bara! Då kommer Melodrama synas i sömmarna. Eller i alla fall bli soundtracket till väntan av 17:e oktober i år. Då besannas drömmar på riktigt!

 

2 thoughts on “Buktvaktare

  1. Ping: Nära livet | The Linou Report

  2. Ping: Nattbio och melodrama | The Linou Report

Kommentera

